A/B testen voor online succes

Elke ondernemer weet wel hoe belangrijk een website en online marketing is. Maar je kunt honderden bezoekers per dag hebben, maar converteren deze ook? Alleen wanneer bezoekers daadwerkelijk een actie uitvoeren, behaal jij conversie. Wil jij weten wat het beste werkt? Dan zet je A/B testen in. Het is de manier om te testen wat werkt en hoe jij conversies behaalt. 

De A/B test 

De A/B test staat ook wel bekend als een splittest. Het is een vergelijkingstest. Je maakt twee varianten en laat 50% van de bezoekers varianten 1 zien en de andere helft variant 2. Zo kun je zien welke verschillen er zijn. De verschillen tussen beide varianten kunnen klein en subtiel zijn. Denk hierbij aan een andere kleur voor een knop. Het doel is om de conversie en gebruiksvriendelijkheid te vergroten. 

Door de twee varianten te meten, zie je wat beter werkt. Wanneer je weet wat beter werkt, kun je ook meer conversie halen uit jouw website. 

De voordelen van de A/B test 

Echte bezoekers geven een goed beeld. Je kunt uiteraard vanuit literatuur kijken wat werkt, maar jouw bezoekers kunnen jouw het beste vertellen wat er goed gaat. Door een A/B test te gebruiken meet je wat jouw bezoekers doen en heb je betrouwbare resultaten. Het is namelijk natuurlijk gedrag wat je ziet. Bovendien zijn jouw bezoekers zich niet bewust van de a/b test. 

Door deze data kun je stap voor stap werken aan een hogere conversie. Sommige aanpassingen zijn natuurlijk zo gedaan, denk bijvoorbeeld aan de kleur van een knop. Zo voer je gemakkelijk optimalisaties door en trek je ook snel de juiste conclusies.

Het onderzoek opzetten

Een A/B test moet je niet zomaar opzetten. Je moet zeker het juiste werk verzetten om tot het beste resultaat te komen. Je kunt hiervoor een CRO specialist inzetten. Hij kan varianten voorstellen, die ook daadwerkelijk kunnen converteren. Conversie is namelijk niet vanzelfsprekend. Het is een specialisme. Niet iedereen heeft hier zomaar verstand van. 

Maak dus zeker niet zomaar varianten. Er moet zeker wel een gedachte achter zitten. Wil je het zelf doen? Lees je dan goed in op het gebied van CRO. Zo weet je zeker wat je kunt testen en of het ook het testen waard is. Het is namelijk niet nuttig om alles willekeurig te testen. 

Daarnaast moet je voldoende tijd nemen voor het onderzoek. Alleen zo kun je betrouwbare resultaten verkrijgen en een conclusie trekken. Op deze manier heb je meer data en meer inzichten. Zet een duidelijke focus op wat je wilt meten. De test moet een duidelijk doel hebben. Alleen zo draagt het bij. 

Houd er ook rekening mee dat er externe factoren zijn. Deze hebben invloed op jouw resultaten. Factoren zijn weersomstandigheden, een bepaalde periode van het jaar of bepaald nieuws. Houd er rekening mee dat dit invloed kan hebben en dat je niet zomaar een conclusie trekt.