Waar moet een goede webshop aan voldoen?

Ben je net je eigen website of webshop begonnen? Dan wil je vast en zeker het beste voor de bezoeker (en voor jezelf). Wanneer de ervaring van de klant goed is, is de kans groot dat zij een aankoop doen. Om het koopgedrag van de klant te stimuleren, staan in deze blog een aantal handige punten die niet mogen ontbreken op een website of webshop. Lees verder voor meer tips.

Goede service

Als een webshop slechte service biedt met bijvoorbeeld amper reageren, slecht retourbeleid of lange wachttijden dan gaat de klant niet vaker bij deze webshop iets kopen. Zorg er dus voor dat je goed bereikbaar bent voor de klant, klanten goed proberen te helpen met vragen en problemen en korte wachttijden hebben voor telefonisch contact. Dit is een reden voor klanten om vaker producten bij jouw webshop te bestellen.

Gebruiksvriendelijkheid van de website

Dit is een ontzettend belangrijk punt als je producten of diensten wil verkopen. Klanten vinden het belangrijk dat als ze een product zoeken dit snel kunnen vinden, de website snel laadt en makkelijk kunnen afrekenen. Belangrijke zaken waar je aan kan denken zijn:

  • De website mag geen stress opwekken bij de klant
  • De website moet er modern en fris uitzien
  • De website moet overzichtelijk zijn
  • De producten of diensten moeten makkelijk te vinden zijn

Ga voor jezelf na wat jij belangrijk vindt op een website en wat je eigen gedrag is.

Betaalmethodes

Tot slot is het belangrijk om betrouwbaar over te komen op de klant. Dit kan door het verdienen van bepaalde keurmerken, bijvoorbeeld Thuiswinkel Waarborg en Webshop Keurmerk. Dit zijn de belangrijkste badges die een website moet hebben. Daarnaast is het belangrijk om goed in te spelen op de verschillende fases van het aankoopproces. Het is vooral belangrijk om in de laatste fase in te spelen. Dit is de aankoopfase. Het is van belang om verschillende betaalmethodes aan te bieden. Denk hierbij aan: IDEAL, Creditcard, Paypal en Klarna. Bij Klarna kan de klant gespreid betalen of achteraf betalen. Als de klant bijvoorbeeld heel veel producten besteld en een gedeelte wil retourneren, is het ideaal om voor achteraf betalen te kiezen, zodat je de producten die niet naar wens zijn terug kan sturen. Daarna kan de klant betalen voor de producten die hij wil houden.